5. osztály
Az írásbeli részt a melléklet kinyomtatása után tudod megoldani. A mellékletre írd rá a teljes neved, osztályod!
1. Melyik népdalra gondoltam? Írd a kotta mellé! (lásd melléklet)
2. Alkoss 4/4 es ütemeket! (lásd melléklet)
3. Írd a hangok alá az abc-s neveket, majd határozd meg a dallam hangsorát!
(lásd melléklet)
4. Nevezd meg az alábbi hangközöket! (lásd melléklet)
5. Mi jellemző a régi stílusú népdalokra? Karikázd be a helyes választ!
Kupolás dallamvonal.
Kvintváltó sorszerkezet
Alacsony szótagszám
Visszatérő sorszerkezet
Hosszú sorok
Parlando előadásmód
Pentaton dallamok
6. Csoportosítsd az alábbi népdalokat!
Erdő, erdő, erdő Megkötöm lovamat Béreslegény
Hej, Jancsika Szánt a babám Csillagok, csillagok
Régi stílusú népdalok:…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
Új stílusú népdalok:……………………………………………………………………
…………………………………………………………………
………………………………………………………………….
7. Kottázd le az alábbi dallamot! A dó helye az alsó pótvonalon van!(lásd melléklet)
8. Egészítsd ki a betűképletnek megfelelően az alábbi dallamokat!
6. osztály
dúr | moll | Előjegyzés |
- | ||
G- dúr | ||
d- moll |
Régi stílusú népdal jellemzői | Új stílusú népdal jellemzői |
Régi stílusú népdalok: | Új stílusú népdalok: |
1 | 1 |
2 | 2 |
3 | 3 |
7. osztály
1. Melyik jellemző az új stílusú népdalokra! Karikázd be!
- pentaton hangkészlet
- visszatérő sorszerkezet
- zsoltár típusú, recitáló ének
- kupolás dallamvonal
- kis szótagszámú sorok
- tempo giusto előadásmód
- magas szótagszám
2. Pótold a táblázat hiányzó elemeit!
dúr | Moll | Előjegyzés |
C dúr | ||
2 # | ||
e- moll |
3. Kottázd le az alábbi dallamot a megadott előjegyzés szerint! (lásd melléklet)
4. Tedd ki az ütemvonalakat a megfelelő helyre! (lásd melléklet)
5. Jellemezd a romantikát, mint művészettörténeti korszakot! Térj ki a társadalmi viszonyok átalakulására, a szellemi élet megváltozására! Mutasd be, milyen lesz a zeneművész helyzete a XIX. században! Írd le a romantikus zene jellemzőit, illetve a romantikus zene jellemző stílusjegyeit!
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Párosítsd a zeneszerzők nevét zeneműveik címével!
1. Csajkovszkij
2. Schubert
3. Brahms
4. Schumann
5. Chopin
6. Muszorgszkij
1. 2. 3. 4. 5. 6.
A. Egy kiállítás képei
B. Magyar táncok
C. Forradalmi etűd
D. Pusztai rózsa
E. Diótörő
F. A vidám földműves
7. Karikázd be azokat a zenei műfajokat, amelyek NEM a romantika korszakában keletkeztek!
Szimfónia
Dal
Vonósnégyes
Opera
Szimfonikus költemény
Versenymű
8. Kinek a zongoradarab- sorozatát ihlette Hartmann festményei?
Zeneszerző: ……………………………………………………………………….
Mű címe: ………………………………………………………………………….
8. osztály
1. Mit jelentenek az alábbi kifejezések?
Dodekafónia:……………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………..
Neoklasszicizmus:……………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………..
2. Sorold fel a Hatok zenész-csoport tagjait!
-…………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………
-…………………………………………………………………………………………
3. Melyik zeneszerzőre jellemző? Írd a megfelelő betűjelt az állítások után!
Starvinszky: A
Prokofjev: B
Mindkettő: C
Egyik sem: D
• Zenéje intellektuális.
• 1914-ben elnyerte a Rubinstein díjat.
• Írt Szergej Gyagilev számára balettot.
• A Sztálini diktatúra megtörte alkotói munkásságát.
• Neoklasszikus művei kevésbé voltak sikeresek.
• A zenei romantikát képviselte.
• Az orosz forradalom éveiben Oroszországban élt.
• Egyik operája a Háború és béke.
4. Párosítsd a zeneszerzőket a műveikkel! Írd a számok mellé a hozzá tartozó betűjelet!
1. Debussy A. Variációk és fúga egy Purcell témára
2. Prokofjev B. Carmina Burana
3. Starvinsky C. Rhapsody in Blue
4. Carl Orff D. Ördögi sugallat
5. Honegger E. Egy faun délutánja
6. Schönberg F. Tavaszi áldozat
7. Benjamin Britten G. II. szimfónia 1941
8. Gerschwin H. Mózes és Áron
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
5. Döntsd el, hogy igaz (I), vagy hamis (H) az alábbi állítás!
A spirituálé vidám témájú, táncos jellegű népi dal.
Debussy 24 prelűdöt írt.
Schönberg teljesített katonai szolgálatot az 1. világháborúban.
Carl Orff zenéjében a folklórizmus a főszerep.
Gerschwin munkásságát a néger folklórizmus és a dzsessz határozza meg.
Az atonalitás hangnemnélküliséget jelent.
A XX. századi zeneszerzők a romantika zenei hangzását követték.
Arthus Honegger írta a Tavaszi áldozat című balettot.
A hamis állításokat tedd igazzá!
- ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
- ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
6. Karikázd be a helyes választ!
Ki írta a Jeanne ’Arc a máglyán című oratóriumot?
Arthur Honegger Igor Stravinsky
Arnold Schönberg Claude Debussy
Mikor mutatták be Stravinsky Petruska című balettjét?
1910. június 25. 1911. június 13.
1911. június 1. 1910. június 13.
Ki nem részesült zenei képzésben?
Szergej Prokofjev Arnold Schönberg
Benjamin Britten Carl Orff
8. Kottázd le az alábbi dallamot az előírt előjegyzésnek megfelelően! (Lásd melléklet!)